مه مغزی چیست؟

مه مغزی چیست؟

بعضی از افراد به طور مداوم احساس خستگی، حواس‌پرتی و تغییر خلق و خوی می‌کنند و ممکن است به‌طور نامعلومی از علائمی که به معنای “مه مغزی” هستند رنج ببرند. این مشکل ناشی از سبک زندگی صنعتی ماست. مصرف غذاهای آماده، فرآوری شده و گوشت‌هایی که در کارخانه‌ها فرآوری می‌شوند، همچنین عادت‌های نامناسب و فعالیت‌هایی که امروزه انجام می‌دهیم، سلامت مغز را تهدید می‌کند. نشانه‌های “مه مغزی” شامل احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که با کاهش عملکرد شناختی همراه است. ممکن است به نظر برسد که در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارهای ذهنی ناتوان هستید و دچار فراموشی و ناتوانی در توجه یا تمرکز شوید. در صورتی که گاهی این مشکلات را تجربه می‌کنید، بهتر است با ما در غفاری دایت همراه شوید تا اطلاعات بیشتر درباره این عارضه کسب کنید.

علائم مه مغزی

اگر شخصی مبتلا به مغز مه‌آلود باشد، علائمی مانند عدم شفافیت ذهنی، عدم آرامش، بدبینی و کاهش انگیزه را تجربه می‌کند. این حالت ممکن است باعث از بین رفتن انگیزه، نشاط و شادی شود و به جای آن، علائمی همچون اضطراب و افسردگی را شدت می‌دهد.

علائم مغز مه‌آلود معمولاً عبارت‌اند از:

ـ عدم تمرکز
یکی از نشانه‌های رایج مه مغزی، عدم تمرکز است. در این حالت، فرد حتی نمی‌تواند برای ساده‌ترین فعالیت‌ها هم تمرکز کند. حتی زمانی که سعی می‌کند بر روی کار خاصی تمرکز کند، با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند آن را به دقت و با تفکر لازم به پایان برساند. همچنین، احساس گیجی و اشتباهات ساده نیز ممکن است در این شرایط رخ دهد.

ـ کاهش قدرت تفکر
وقتی بافت‌های مغز به دلیل یک بیماری زمینه‌ای یا بیماری دیگری تحت تأثیر قرار می‌گیرند، توانایی تفکر فرد کاهش می‌یابد. در این شرایط، فعالیتی که برای انجام آن فقط ۱۰ دقیقه زمان لازم است، به مدت ۳۰ یا ۴۰ دقیقه انجام می‌شود و فرد نمی‌تواند بر آن تمرکز کند.

ـ ناتوانی در انتخاب صحیح واژگان
یکی دیگر از نشانه‌های مه مغزی، ناتوانی در مهارت‌های مکالمه و نوشتن است. در این حالت، فرد نمی‌تواند برای برقراری ارتباط و نوشتن مطالب، واژه مناسب را پیدا کند و احساس می‌کند که لغت مورد نظر را می‌داند، اما نمی‌تواند آن را به زبان بیاورد. مه مغزی گاهی اوقات باعث از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت می‌شود، اما زمانی که شرایط بهبود پیدا کنند، فرد حافظه خود را دوباره به دست می‌آورد.

ناتوانی در انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان
کاهش قدرت تفکر و از دست دادن حافظه باعث می‌شود که فرد نتواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد؛ حتی ممکن است انجام یک کار ساده نیز برای او دشوار باشد، زیرا مغز این فرد نمی‌تواند بر روی چند فعالیت به صورت همزمان تمرکز کند.

از دیگر علائم مه مغزی می‌توان به:

ـ کمبود انرژی و یا خستگی
ـ تحریک‌پذیری
ـ سردرد شدید
ـ فراموشی و ایجاد مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات
ـ انگیزه پایین، احساس ناامیدی و یا افسردگی خفیف
ـ‌ اضطراب
ـ گیجی و منگی
ـ اختلالات مرتبط با خواب در طول شب و یا بی‌خوابی
ـ سخت بودن فعالیت‌های بدنی

علل ایجاد مه مغزی

مغز مه‌آلود می‌تواند در اثر اختلال در هر یک از موارد زیر ایجاد شود:

ـ خواب
عدم داشتن خواب کافی، مهم‌ترین عامل در ایجاد این مشکل است. اگر به اندازه کافی نخوابید، احتمالاً همیشه احساس خستگی و ذهن مبهم خواهید کرد. برای داشتن ذهنی شفاف، همه ما نیاز داریم هر شب به مدت هفت تا نه ساعت، خواب با کیفیت داشته باشیم.

ـ رژیم غذایی
اگر شما به طور منظم از یک خواب خوب برخوردار هستید، اما هنوز هم با علائم مغز مه‌آلود مانند خستگی مداوم و انگیزه پایین روبرو هستید، ممکن است کیفیت غذای رژیم شما عامل این علائم باشد. کمبود مواد مغذی، مصرف غذاهای شیرین، الکل و همچنین مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده و کافئین، می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد.

ـ هورمون‌ها
مغز و کل بدن برای عملکرد صحیح به منظم بودن و تنظیم درست هورمون‌ها وابستگی دارند. هورمون‌های مختلف با یکدیگر تعامل داشته و سطح خود را کنترل می‌کنند. اما اگر سطح یکی از هورمون‌ها به‌صورت بیش‌ازحد کاهش یا افزایش یابد، ممکن است باعث اختلال در کل سیستم بدن شود. توازن مجدد در این هورمون‌ها می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

ـ بیماری‌ها
فاکتور دیگری که باعث افزایش علائم مغز مبهم می‌شود و باعث می‌شود فرد از داشتن شخصیت طبیعی و پرانرژی محروم شود، التهاب است. التهاب معمولاً ریشه و عامل بسیاری از بیماری‌ها است که به دلیل فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی بروز می‌کند و با بسیاری از اختلالات روانی و ذهنی مانند افسردگی، بیماری آلزایمر، بیماری زوال عقل یا دمانس و بی‌خوابی در ارتباط است.

ـ داروها
بعضی از داروها می‌توانند در بروز علائم مغز مبهم مؤثر باشند، ازجمله داروهای ضدافسردگی، محرک‌ها، خواب‌آورها، داروهای ضد روان‌پریشی و حتی داروهای فشارخون. بسیاری از این داروها می‌توانند در هر شرایط التهاب مغز را افزایش داده و در عملکرد هورمون‌ها اختلال ایجاد کنند. اگر شما به‌طور منظم از داروی تجویزشده استفاده می‌کنید و در کنار آن تغییراتی در خلق‌وخوی و سطح انرژی خود را تجربه کرده‌اید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علائم مغز مبهم را کاهش دهید.

درمان مه مغزی

  • قند مصرفی خود را کنترل کرده، اما در کنار آن مصرف کربوهیدرات‌های سالم را فراموش نکنید.
  • در طول روز به‌اندازه کافی مواد غذایی مصرف کنید. برای عملکرد بهتر مغز، مغز نیاز دارد انرژی موردنیاز خود را از مواد غذایی مصرفی تأمین نماید. اگر شما مواد مغذی لازم را از طریق تغذیه فراهم نکنید، تفکر و تمرکز شما دچار اختلال خواهد شد.
  • به میزان مناسب پروتئین و چربی‌های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • استرس را مدیریت کنید. اگر شما به علت شغل، سبک زندگی و یا شرایط شخصی دچار استرس هستید، سعی کنید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده استرس خود را کاهش داده و تمرینات تمدد اعصاب و ریلکسیشن داشته باشید و از هر آنچه می‌تواند استرس شمارا کاهش دهد، کمک بگیرید.
  • خواب کافی و خوب داشته باشید: اگر خواب شما نامناسب باشد باید دنبال راه‌کارهای مناسب برای رفع مشکل بی‌خوابی خود باشید. برای خواب خود برنامه‌ریزی کرده و میزان ساعات خواب خود را در طول شب تحت نظر داشته باشید.
  • ورزش یکی از راهکارهای مفید درمانی است. در بسیاری از موارد انجام ورزش به میزان کافی، می‌تواند توانایی شما برای فکر کردن و یادگیری مطالب جدید را افزایش دهد. علاوه بر این، تمرینات هوازی بر رشد و توسعه سلول‌های جدید مغزی تأثیر به سزایی دارد.
  • در صورت عدم تعادل هورمون‌های خود، به درمان هورمون‌ها بپردازید.
  • وجود هرگونه آلرژی یا حساسیت غذایی را شناسایی کرده و به درمان آن بپردازید.

علاوه بر این راه‌های درمانی ساده برای برطرف شدن مه مغزی، مصرف یک سری مکمل غذایی هم‌روند درمان را سریع‌تر کرده و به برطرف شدن ذهن مه‌آلود کمک می‌نماید.

ـ امگا ۳ (روغن ماهی)

مصرف امگا سه می‌تواند در کاهش سطح التهاب موثر باشد و همچنین تعادل نسبت اسیدهای چرب را در رژیم‌های لاغری و رژیم‌های غذایی شما بهبود دهد که می‌تواند به سلامتی مغز شما کمک کند.

ـ ویتامین‌های گروه B:

کمبود ویتامین‌های گروه B می‌تواند باعث کاهش نشاط و انرژی شما شود. این ویتامین‌ها در تبدیل مواد مغذی به مواد قابل استفاده برای بدن نقش مؤثری دارند، بنابراین با مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سطح ویتامین‌های گروه B در بدن شما در محدوده مطلوب قرار دارد.

– محرک‌ها

بعضی از داروهای محرک مانند ادرال، ریتالین و ویوانس ممکن است در درمان علائم مغز مبهم مؤثر باشند، زیرا با افزایش میزان دوپامین در مغز و تحریک سیستم عصبی مرکزی در کنترل علائم مغز مبهم مؤثر هستند. در صورتی که شما به بیش‌فعالی (ADHD)، کاهش فرایندهای ذهنی یا خستگی مبتلا هستید، پزشک ممکن است محرک‌های ذهنی را به شما تجویز کند. این داروها می‌توانند در درمان علائم مغز مبهم بسیار مفید باشند، اما تنها در شرایطی باید مورد استفاده قرار گیرند که بیماری شدید باشد و درمان‌های جایگزین نتوانسته باشد بهبودی را به شما بخشیده باشد.

ـ ویتامین دی

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامتی سیستم ایمنی و مغز ضروری است. کمبود ویتامین D ممکن است بر سلامت شناختی تأثیر منفی بگذارد و به علائم مغز مبهم کمک کند. افرادی که با افسردگی یا علائم افسردگی مبتلا هستند، معمولاً علائم مغز مبهم مانند تمرکز ضعیف و مشکلات حافظه را تجربه می‌کنند. کمبود ویتامین D با افزایش خطر علائم افسردگی مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند به افزایش سطح ویتامین D کمک کند و ممکن است به بهبود علائم افسردگی و مغز مبهم کمک کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D ممکن است سلامت روان کلی را بهبود بخشد، از جمله خلق و خو، افکار منفی، و علائم اضطراب و افسردگی. افراد خاصی که مصرف مکمل ویتامین D را دارند، ممکن است علائم مغز مبهم را کاهش دهند. همچنین، یک مطالعه کوچک روی 42 زن یائسه که ویتامین D کمی داشتند، نشان داد که آنهایی که روزانه 2000 واحد بین‌المللی ویتامین D به مدت 1 سال مصرف کردند، در آزمون‌های یادگیری و حافظه بهتر عملکرد داشتند.

ـ منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از غذاها مانند لوبیا، دانه ها و اسفناج وجود دارد. برای عملکردهای ضروری بدن، مانند تولید انرژی، واکنش های آنزیمی، تنظیم فشار خون و عملکرد عصبی ضروری است. اما بسیاری از مردم در رژیم غذایی خود منیزیم کافی دریافت نمی کنند، که ممکن است بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد و منجر به علائم مغز مبهم مانند مشکل در تمرکز شود. همچنین، سطوح پایین منیزیم در افرادی که استرس دارند رایج است و حتی می تواند حساسیت به استرس را افزایش دهد. استرس می تواند باعث اختلال حافظه، تمرکز ضعیف و علائم اضطراب شود. برای حفظ سطوح بهینه منیزیم، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند به کاهش حساسیت به استرس و در نتیجه بهبود اختلالات شناختی مرتبط با استرس و علائم مغز مبهمی که ممکن است پیدا کرد، کمک کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سطح منیزیم پایین‌تر از حد مطلوب با کاهش عملکرد شناختی و زمان واکنش و افزایش خطر اختلالات شناختی مرتبط است. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 2466 فرد 60 ساله نشان داد که افرادی که سطح منیزیم بالاتری داشتند، در تست‌های عملکردهای شناختی مانند توجه و حافظه بهتر عمل کردند و در مقایسه با افرادی که سطح منیزیم پایین‌تری داشتند، خطر ابتلا به اختلالات شناختی کمتری داشتند. همچنین، برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل منیزیم ممکن است به درمان علائم اضطراب و افسردگی نیز کمک کند، که می‌تواند بهبود علائم مغز مبهمی که مربوط به این شرایط رایج سلامت روان است، ایجاد کند. به طور کلی، منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که برای سلامتی عمومی بدن ضروری است، و مصرف مکمل منیزیم می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و روانپزشکی کمک کند.

بیماری‌های مغزی از علل متعددی ناشی می‌شوند و برای درمان آن‌ها باید به علت بیماری توجه شود. اما کارشناسان به شما پیشنهاد می‌دهند که با اصول مراقبت از خود شروع کنید، ازجمله خواب کافی، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش استرس. از بین این موارد، یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با علائم مغز مبهم، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است. یک رژیم غذایی که تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز مغز را تأمین کند و مکمل‌های لازم را در برنامه‌اش داشته باشد، می‌تواند به شما کمک کند. با این حال، ترتیب یک برنامه غذایی مناسب و تأمین تمامی مواد مغذی نیاز به تخصص دارد و بهتر است این کار را به متخصصین تغذیه بسپارید. در این راستا، می‌توانید به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و پس از مطالعه مطالب مفید این سایت، از برنامه غذایی آن در قسمت رژیم من استفاده کنید.

 

منبع:ghafaridiet.com

imedwall.com