بیماری مرس چیست؟

بیماری مرس چیست؟

بیماری مرس با علائمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال و نارسایی تنفس همراه است. همچنین، این بیماری می‌تواند با نارسایی اعضای بدن، به ویژه کلیه‌ها، همراه باشد.

بیماری تنفسی مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome)، برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۲ در عربستان شناسایی شد. این بیماری در اثر عفونت ویروسی از خانواده کروناویروس‌ها ایجاد می‌شود و نتایج گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

علائم بیماری مرس چیست؟

علائم بیماری مرس شامل تب، سرفه، تنگی نفس، مشکلات گوارشی مانند اسهال، نارسایی تنفس و نارسایی اعضای بدن، به ویژه کلیه‌ها، هستند. این علائم در افرادی با سن بالاتر، سیستم ایمنی ضعیف‌تر، دیابت مزمن، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی، با شدت بیشتری دیده می‌شود.

بیماری مرس چگونه منتقل می‌شود؟

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مرس، باید به یاد داشت که ویروس این بیماری از طریق ترشحات تنفسی از فرد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که دست‌های خود را با مرتبترین فرکشن و به صورت منظم بشویید، هنگام عطسه یا سرفه از دستمال استفاده کنید، از لمس کردن صورت با دست نشسته دوری کنید و سطوحی که در معرض تماس با افراد آلوده بوده‌اند را ضدعفونی کنید. همچنین، باید از افراد بیمار یا کسانی که به تازگی از سفر برگشته‌اند، دوری کنید.

چگونه می‌توان بیماری مرس را درمان کرد؟

در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان خاصی برای بیماری مرس وجود ندارد، اما پزشکان ممکن است داروهایی را برای تسکین علائم این بیماری تجویز کنند. برای افراد مسن و کسانی که با بیماری‌های مزمن مبارزه می‌کنند، فرآیند بهبود دشوار است، بنابراین لازم است که این افراد اقدامات پیشگیرانه را به صورت جدی رعایت کنند.

گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری مرس

یک مرد ۲۸ ساله در ابوظبی به ویروس مرس آلوده شده است، به تازگی سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است. این فرد، پس از تجربه چندین بار علائمی مانند تهوع، درد در هنگام ادرار و درد در سمت راست بدن، به پزشک مراجعه کرده بود و پس از تشدید علائم، در بیمارستان بستری شده و در حال حاضر تحت درمان قرار دارد.

 

منبع:خبرگزاری ایمنا

imedwall.com