ارتباط مصرف روی و ابتلا به دیابت نوع ۲

ارتباط مصرف روی و ابتلا به دیابت نوع ۲

مصرف روی بیش از حد در رژیم غذایی، نسبت به میزان مرجع غذایی، می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. به دقت بیشتر، مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف روی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۳ درصد کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۹، یک مطالعه متاآنالیز انجام شد که به بررسی و خلاصه نتایج مطالعات پیشین درباره ارتباط میان دریافت روی (از طریق مکمل، رژیم غذایی و دریافت کلی) و ابتلا به دیابت نوع ۲ پرداخت. در این مطالعه، ۱۶ مطالعه مورد انتخاب و ارزیابی قرار گرفت. با این حال، هیچ ارتباطی بین مصرف مکمل یا کلی روی (مجموع رژیم غذایی و مکمل) و دیابت نوع ۲ مشاهده نشد؛ اما یک رابطه مستقیم بین سطوح روی سرم/پلاسما و دیابت نوع ۲ یافت شد.

با توجه به مطالعات اخیر، مصرف روی بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به نسبت میزان دریافت مرجع غذایی، تا ۱۳ درصد کاهش دهد.

در روستاها، رابطه میان مصرف روی و ابتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به مناطق شهری قوی تر و مشهودتر است (۴۱ درصد). همچنین، شیوع دیابت نوع ۲ ممکن است یک عامل مخدوش کننده برای این ارتباط باشد. مشخص شده است که زمانی که شیوع دیابت در یک منطقه کم است، ارتباط بین مصرف روی و ابتلا به دیابت نوع ۲ قوی تر است و همچنین در مناطقی با شیوع متوسط، این ارتباط ضعیف تر است و در مناطق با شیوع بالا این ارتباط ناپدید می‌شود.

علاوه بر این، افزایش غلظت روی در سرم/پلاسما با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در جمعیت عمومی مرتبط است. با این حال، غلظت بالای روی کل خون ممکن است فقط در مرحله اولیه بیماری با دیابت نوع ۲ مرتبط باشد.

برای تایید این نتایج و تعیین نقش سرم/پلاسما و غلظت روی کل خون در پاتوفیزیولوژی دیابت نوع ۲، بیشترین تلاش‌ها و مطالعات لازم است.

در سال ۲۰۱۶، دیابت هفتمین علت مرگ و میر در سطح جهان بوده است. بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، در سال ۲۰۱۷، شیوع جهانی دیابت در بین افراد ۲۰ تا ۷۹ ساله ۸.۸٪ بود که معادل ۴۲۴.۹ میلیون نفر است و مجموع هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی این افراد تقریباً ۷۲۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

منبع:آخرین خبر

imedwall.com