رژیم غذایی مناسب برای سالمندان

رژیم غذایی مناسب برای سالمندان

براساس نتایج تحقیقات اخیر، رژیم‌های غذایی کم چرب و سالم می‌تواند میزان مرگ و میر را در میانسالان و سالمندان کاهش دهد، در حالی که رژیم‌های ناسالم و کم کربوهیدرات به طور کلی ممکن است این میزان را افزایش دهند.

با استناد به گزارش سایتک‌دیلی، آزمایشات بالینی کوتاه مدت، مبتنی بر شواهدی، نشان داده‌اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم چرب، می‌توانند برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب مفید باشند. در حال حاضر، تحقیق جدیدی این روش‌های غذایی را با هدف بهبود امید به زندگی در بین میانسالان و افراد سالمندتر، مورد بررسی قرار داده است.

رژیم‌های کم کربوهیدرات، از جمله رژیم اتکینز، رژیم پالئو و رژیم کتوژنیک یا “کتو”، با کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین و چربی‌های سالم، به کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک می‌کنند. در مقابل، رژیم‌های کم چرب، مانند رژیم اورنیش، رژیم غذایی تغییر شیوه زندگی درمانی و رژیم غذایی دش، با تأکید بر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی، به کاهش مصرف غذاهای پرچرب می‌پردازند.

در این مطالعه، ۳۷۱،۱۵۹ نفر با سن بین ۵۰ تا ۷۱ سال شرکت کردند. در طی پیگیری بیش از ۲۳ سال و ۶ ماه، ۱۶۵،۶۹۸ مورد مرگ رخ داد.

رژیم غذایی سالم و کم چرب، با مصرف کم چربی اشباع شده، پروتئین گیاهی و کربوهیدرات با کیفیت بالا، می‌تواند باعث کاهش مرگ و میر به هر دلیلی شامل بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان شود.

در عوض، رژیم کم کربوهیدرات کلی و رژیم ناسالم کم کربوهیدرات، با نرخ بیشتر مرگ و میر، بیماری قلبی عروقی و سرطان همراه بودند. در مقابل، رژیم سالم کم کربوهیدرات با میزان کمتری مرگ و میر همراه بود.

با توجه به نتایج مطالعات، پژوهشگران بیان داشتند که حفظ یک رژیم کم چرب سالم با کمترین میزان چربی اشباع، در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از تمام علل و علت‌های خاص در افراد میانسال و سالمند، موثر است.

یافته‌های این تحقیق به‌تازگی در مجله  Internal Medicine منتشر شده است.

 

منبع:آخرین خبر

imedwall.com