مزایای بازی های رایانه ای

مزایای بازی های رایانه ای

پژوهش های جدید منتشر شده در مجله Human Neuroscience نشان می دهد مغز می تواند تحت تاثیر یک ساعت بازی ویدئویی قرار گیرد.

مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه الکترونیک و فناوری چین انجام شده، نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که یک ساعت از زمان خود را برای انجام بازی‌های ویدئویی اختصاص داده‌اند، تغییراتی در فعالیت مغز خود داشته‌اند و همچنین توانایی تمرکز بر روی اطلاعات مرتبط را بهبود بخشیده‌اند.

در این پژوهش، محققان از ۲۹ دانش‌آموز پسر برای شرکت در تحقیق استفاده کردند. یک گروه از افراد حداقل دو سال بازی‌های ویدئویی اکشن را انجام دادند، در حالی که گروه دیگر کمتر از شش ماه تجربه بازی با این نوع بازی‌ها را داشتند. گروهی که بیشترین تجربه را در انجام این بازی‌های ویدئویی داشتند یا در آن‌ها متخصص بودند، جزو ۷ درصد از بازیکنان برتر لیگ قهرمانان بودند.

گروهی که تجربه و تخصص کمتری در این بازی‌ها داشتند، در انتهای رتبه‌بندی حدود ۱۱ درصدی قرار گرفتند. توانایی توجه انتخابی بصری بازیکنان قبل و بعد از انجام این بازی توسط محققان مورد ارزیابی قرار گرفت. توانایی توجه انتخابی بصری به توانایی مغز برای تمرکز بر روی اطلاعات مرتبط اشاره دارد.

تمرکز به این شیوه از قدرت مغز استفاده می‌کند. به همین دلیل، دانشمندان باور دارند که افرادی که در تمرکز و توجه بسیار خوب هستند و در عین حال موارد اختلالی را فیلتر می‌کنند، از مغز خود به صورت بهینه استفاده می‌کنند.

بازی های ویدئویی فعالیت مغز و توجه را افزایش می دهد:

همانطور که در قسمت قبلی بیان شد، محققان این مقاله توجه انتخابی بصری را با استفاده از تست‌هایی که شامل نمایش مربع‌هایی بر روی بخش‌های مختلف صفحه نمایش رایانه بودند، اندازه‌گیری کردند. در ابتدا، شرکت‌کنندگان یک مربع را در مرکز صفحه نمایش مشاهده کردند و سپس به دنبال آن، مربعی در جای دیگری از صفحه نمایش با درخشش دیده شد.

در این تست، شرکت‌کنندگان موظف بودند موقعیت مربع دوم روی صفحه نمایش را به دانشمندان بگویند که با مربع اول مرتبط بود. فعالیت مغز شرکت‌کنندگان در طول تست توجه انتخابی بصری با استفاده از دستگاه EEG مورد ارزیابی قرار گرفت. قبل از انجام بازی‌های ویدئویی، شرکت‌کنندگان حرفه‌ای و ماهر در توجه انتخابی بصری نسبت به شرکت‌کنندگان غیرحرفه‌ای، قدرت بیشتری داشتند و نتایج EEG آن‌ها فعالیت مغز بیشتری را در زمینه توجه انتخابی بصری نشان داد.

بعد از انجام بازی لیگ قهرمانان برای یک ساعت، هر دو گروه بهبود قابل توجهی در توجه انتخابی بصری خود را مشاهده کردند. محققان متوجه شدند که فعالیت مغز افراد غیرحرفه‌ای پس از انجام بازی بیشتر شده بود و این فعالیت مغز به حدی بالا رفت که می‌توانست فعالیت مغز افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را با یکدیگر مقایسه کند.

اگرچه پس از انجام بازی ویدئویی به مدت یک ساعت، یافته‌ها نشان داد که فعالیت مغز و نمره توجه انتخابی بصری شرکت‌کنندگان افزایش قابل توجهی داشته است، اما نویسندگان توضیح داده‌اند که تمام اسراری که باعث بروز چنین اثری می‌شود، به طور کامل بیان نشده است. به همین دلیل، برای رسیدن به نتیجه‌گیری بهتر و دقیق‌تر، پیشنهاد شده است که مطالعات بیشتری انجام شود.

از آنجایی که این مطالعه در طیف کوچکی از افراد شرکت کننده(تنها ۲۹ مرد) انجام شده است باید در تفسیر نتایج آن محتاط بود.

یافته های جدید باید با شواهد رو به رشد ترکیب شود:

در مطالعاتی که پیش از این انجام شده‌اند، نشان داده شده است که بازی‌های ویدئویی مانند Call of Duty می‌توانند بهبودی در توجه بصری افراد ایجاد کنند. یکی از مقالات مروری انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که انجام بازی‌های ویدئویی می‌تواند برای بهبود تمرکز نیروهای نظامی و آموزشی بسیار مفید باشد.

در مقاله مروری ارشد، هابرت والندر توضیح می‌دهد که توجه بصری بسیار ضروری است تا از سربار حسی جلوگیری شود، زیرا مغز به طور مداوم با حجم زیادی از اطلاعات بصری مواجه است که ممکن است منجر به خستگی آن شود.

او می گوید: این یک توانایی است که در طول فعالیت های بصری همچون رانندگی یا جستجوی چهره یک دوست در میان جمعیت مورد تاکید قرار می گیرد. بنابراین جای تعجب و شگفتی نیست که دانشمندان به شیوه اصلاح، توسعه و بهبود جنبه های مختلف توجه بصری علاقه مند باشند.

 

ورود و ثبت نام

تا
دیگر ارسال مجدد رمز یکبارمصرف به شماره شما امکان پذیر می باشد.