خصوصیات شگفت‌انگیز این گیاه برای بهبود سلامت بدن

خصوصیات شگفت‌انگیز این گیاه برای بهبود سلامت بدن

گیاه ریواس یکی از گیاهان باستانی و اصیل ایرانی است و در طب سنتی به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریواس یکی از سبزی‌هایی است که در آشپزی و دستور پخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند میوه به شمار می‌رود. این گیاه از بومیان آسیا است، اما در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، رشد می‌کند. تنها ساقه‌های آن قابل مصرف هستند و برگ‌های آن حاوی سموم و غلظت بالایی از اسید اگزالیک هستند. ساقه‌های این گیاه گوشتی، ترش و اسیدی هستند. اگرچه می‌توانید آنها را به صورت خام مصرف کنید، اما بسیاری از مردم آنها را پخته و مصرف می‌کنند.

فواید سلامتی ریواس

ریواس، منبع فوق‌العاده‌ای برای ویتامین K است که یک ویتامین ضروری برای سلامت استخوان‌ها و لخته شدن خون است. همچنین، ویتامین A موجود در آن می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد، که باعث آسیب پوستی و پیری زودرس می‌شوند، کمک کند و پوست را سالم و جوان نگه دارد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم دیگر است، که فواید سلامتی مختلفی را برای بدن ارائه می‌دهد.

بهبود سلامت استخوان

ریواس حاوی ویتامین K است که می‌تواند به شما در داشتن استخوان‌های قوی و سالم کمک کند. ویتامین K برای تشکیل استخوان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان نیز مفید باشد.

از سلامت قلب محافظت کنید

ریواس دارای مقدار عالی فیبر است که می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ریواس می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و کلسترول کل کمک کرده و سطوح پایین کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را کاهش دهد. همچنین، ویتامین K موجود در ریواس می‌تواند به جلوگیری از کلسیفیکاسیون عروق خونی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه نیز اثرات ضدالتهابی دارند که می‌تواند به حفاظت از سلامت قلب و عروق شما کمک کند.

کمک به هضم غذا

فیبر موجود در ریواس، حرکت دستگاه گوارش را تسهیل می کند و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می کند. ریواس همچنین حاوی ترکیباتی به نام سنوزید است که به عنوان ملین طبیعی عمل می کند. تانن موجود در ریواس نیز اثرات ضد اسهالی دارد .

جلوگیری از سرطان

ریواس شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کند و ما را در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی محافظت کند. خواص آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

کاهش التهاب

ریواس حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. این خواص می‌تواند برای افرادی که به سندرم واکنش التهابی سیستمیک مبتلا هستند، مفید باشد. یک تحقیق دیگر نیز نشان داد که خواص ضد التهابی عصاره ریواس می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند.

خواص دیگر

علاوه بر این، گیاه ریواس دارای خواص دیگری نیز می‌باشد که ممکن است برای سلامتی مفید باشد. به عنوان مثال:

-تحقیقاتی نشان داده‌اند که گیاه ریواس ممکن است به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

-تحقیقاتی نشان داده‌اند که مصرف گیاه ریواس ممکن است بهبود حافظه و تمرکز در افراد را تسهیل کند.

-گیاه ریواس می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، که این خاصیت می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، التهاب روده و بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد، به دلیل تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است.

-تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مصرف گیاه ریواس ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، که این خاصیت می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌های عفونی مفید باشد.

گیاه ریواس، یک گیاه منحصر به فرد در آشپزی است، با این حال، باید توجه داشت که با وجود مقدار مناسبی از کلسیم در آن، این کلسیم به شکل اگزالات در آن وجود دارد و در بدن به شکل مؤثر جذب نمی‌شود. به همین دلیل، مصرف بیش از حد ریواس توصیه نمی‌شود. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است علائم ناخوشایندی مانند اضطراب، بی‌خوابی، سردرد و تهوع را به دنبال داشته باشد. بنابراین، مصرف آن را باید با دقت و به میزان مناسب انجام داد.

ارزش غذایی ریواس

گیاه ریواس شامل آنتی اکسیدان های مفیدی مانند آنتوسیانین ها (که به آن رنگ قرمز می دهد) و پروآنتوسیانیدین است که خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضدسرطانی دارند. این ویژگی ها باعث می شوند که مصرف ریواس به محافظت از سلامتی شما در برابر بسیاری از مشکلات مرتبط با بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

سایر مواد مغذی موجود در ریواس عبارتند از:

کلسیم
ویتامین A
ویتامین C
ویتامین K
پتاسیم
فولات
منگنز
منیزیم

مواد مغذی در هر وعده
نصف فنجان ریواس حاوی:

کالری: ۱۳
پروتئین ۱ : گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات ۳ : گرم
فیبر ۱ : گرم
شکر: ۱ گرم

اگر شرایط زیر را دارید احتیاط کنید

گیاه ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات کلسیم است که در برگ‌ها بیشتر یافت می‌شود، اما در ساقه‌ها نیز وجود دارد. مصرف بیش از حد این ماده در رژیم غذایی ممکن است باعث هایپراگزالوری شود که به تجمع کریستال‌های اگزالات در اندام‌های مختلف بدن و تشکیل سنگ‌های کلیه منجر می‌شود و خطر نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد. همچنین، محتوای ویتامین K در ریواس ممکن است با داروی رقیق کننده خون وارفارین تداخل داشته باشد و باعث کاهش اثربخشی دارو شود، بنابراین قبل از اضافه کردن ریواس به رژیم غذایی خود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

بر این اساس مصرف ریواس در برخی گروه‌ها توصیه نمی‌شود:

  • بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف گیاه ریواس در دوران بارداری و شیردهی ممکن است برای سلامت جنین و نوزاد مضر باشد، بنابراین در این دوران‌ها توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کنید.
  • برای افرادی که با بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، مصرف گیاه ریواس ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشد.
  • برخی افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند مانند داروهای ضد اضطراب، ضدافسردگی، خواب‌آور و دیگر داروهای تأثیرگذار بر سیستم عصبی، باید از مصرف گیاه ریواس خودداری کنند، زیرا مصرف آن برای آنها ممکن است ممنوع باشد.
    در ایران، به دلیل احتمال وجود عوارض جانبی ناخواسته، مصرف پزشکی گیاه ریواس ممنوع است و توصیه می‌شود که هرگونه درمان با این گیاه را تحت نظر پزشک انجام دهید. با این حال، به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، دز معمول توصیه شده برای عصاره ریشه ریواس، ۳ تا ۹ گرم در روز است که به دزهای مجزا تقسیم می‌شود. همچنین، گیاه ریواس می‌تواند به صورت چای نیز مصرف شود.

نحوه خوردن ریواس

هنگام انتخاب ریواس، به دنبال ساقه‌های سفت و ترد باشید و از ریواس‌هایی که سست هستند یا دارای لک هستند اجتناب کنید. به دنبال ریواس‌هایی باشید که برگ‌های کوچکی دارند که نشان‌دهنده جوانی گیاه است، اما حتما قبل از پختن یا خوردن، برگ‌های آن را جدا کنید.

ساقه‌ها را تا زمانی که برای استفاده آماده نشده‌اید، نبرید زیرا در غیر این صورت ممکن است سبزی خشک شود. برای نگهداری آنها، ساقه‌های کامل را در یک کیسه پلاستیکی بسته شده، در یخچال قرار دهید و در عرض یک هفته از آنها استفاده کنید. اگر می‌خواهید ریواس خود را برای استفاده بعدی نیز حفظ کنید، آن را برش دهید و قطعات را در فریزر نگهداری کنید. می‌توانید ریواس را به روش‌های مختلف بخورید، از جمله خام، مخلوط شده در اسموتی یا پخته در مربای ریواس.

راه های دیگر برای لذت بردن از سبزیجات عبارتند از:

  • پختن آن به شکل پای یا کرامبل
  • درست کردن بستنی ریواس
  • افزودن ریواس به آب میوه های تازه یا کومبوچای خانگی
  • مخلوط کردن آن به سس برای گوشت یا مرغ
  • پوره کردن و آبگیری آن برای تهیه لواشک ریواس
  • ریواس را با کمی عسل تفت دهید و در سالاد بریزید

 

منبع:آخرین خبر

imedwall.com