زنان از ابتلا به چاقی در امان می مانند!

زنان از ابتلا به چاقی در امان می مانند!

انباشت چربی در بافت بدن، باعث چاقی شده و حدود ۱۳ درصد از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند که با پیامدهای منفی برای سلامت روان و کیفیت زندگی مرتبط است. چاقی، یک عامل خطر برای ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و کووید ۱۹ است. تحقیقات نشان داده‌اند که چاقی با افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها در ارتباط است.

در یک مطالعه اخیری که روی موش‌ها انجام شده است، تیمی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا متوجه شدند که بدن موش‌های ماده نسبت به نرها، در برابر چاقی محافظت بیشتری دارد. این محافظت ناشی از ترشح سطوح بالاتر یک پروتئین ایمنی به نام RELMalpha است.

پستانداران، خانواده‌ای از پروتئین‌ها به نام RELM را در پاسخ به بیماری‌های عفونی و التهابی تولید می‌کنند. یکی از این پروتئین‌ها، RELMalpha نام دارد که پس از ابتلا به عفونت، به سرعت در بدن موش‌ها فعال می‌شود و از بافت‌های بدن آن‌ها محافظت می‌کند.

محققان بیان کردند که پروتئین RELMalpha، دو نوع سلول ایمنی را در بدن، یعنی ماکروفاژهای ضد التهابی و ائوزینوفیل‌ها، تنظیم می‌کند. این دو نوع سلول، مسئول مقابله با بیماری‌ها هستند، اما در غیاب عفونت ممکن است به بدن آسیب برسانند. بر اساس نتایج تحقیقات، کمبود ترشح RELMalpha در بدن مردان باعث افزایش سطح ماکروفاژ‌های التهابی و خطر چاقی شده است. همچنین، سطح ائوزینوفیل در مردان بیشتر از ماکروفاژهای التهابی بوده است.

پژوهشگران با حذف پروتئین RELMalpha در موش‌های ماده، متوجه شدند که موش‌ها قابلیت مقاومت خود در برابر چاقی را از دست داده‌اند، همانند نتایجی که در موش‌های نر مشاهده شده بود. با این حال، دانشمندان با استفاده از ائوزینوفیل‌ها، توانستند چاقی را در موش‌های ماده کاهش دهند. این کشف، اهداف درمانی بسیار امیدوارکننده‌ای را پیشنهاد می‌دهد.

با توجه به نتایج مطالعات، محققان بیان کردند که یک مسیر درمانی پیشگامانه و مهم برای مبارزه با چاقی و التهاب ناشی از رژیم غذایی، برای زنان در دسترس است. به همین دلیل، توسعه و پژوهش بیشتر در این مورد می‌تواند به درمان‌های جدید و موثری برای مبارزه با چاقی در زنان منجر شود.

یافته های تحقیقاتی در مجله eLife منتشر شده اند.