اثرات ناکافی بودن خواب بر سلامتی بدن

اثرات ناکافی بودن خواب بر سلامتی بدن

یک مطالعه نشان داده است که نداشتن خواب کافی ممکن است خطر گرفتاری عروق پا را تقریبا دو برابر کند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که کمبود خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شریان‌های پا را تقریباً دو برابر کند. بر اساس گفته دانشمندان مؤسسه کارولینسکا، خواب کمتر از پنج ساعت باعث افزایش ۷۴ درصدی خطر ابتلاء به بیماری شریان محیطی (PAD) در مقایسه با خواب دوره‌ای ۷ تا ۸ ساعته می‌شود.

بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری شریان محیطی (PAD) مبتلا هستند. این بیماری باعث مسدود شدن شریان‌های پا، محدود شدن جریان خون و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود. دانشمندان از این مطالعه برای بررسی تأثیر خواب بر بیماری شریان محیطی استفاده کردند. آنها نتایج تحقیقات خود را از ۶۵۰ هزار شرکت‌کننده در یک تجزیه و تحلیل دو بخشی جمع‌آوری کردند.

مطالعات نشان داده است که خواب کمتر از ۵ ساعت شبانه در روز، به همراه چرت زدن در طول روز با افزایش خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی مرتبط است. همچنین، مشکلات خواب در بیماران مبتلا به بیماری شریان محیطی قرار دارد. در این مطالعه، از داده‌های ژنتیکی ۶۰۸ هزار و ۶۱۰ بزرگسال برای انجام کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده به نام تصادفی‌سازی مندلی استفاده شده است.

براساس یک تحلیل مشاهده‌ای کوچک‌تر از ۵۳ هزار و ۵۰۰ بزرگسال، کسانی که کمتر از پنج ساعت در شب خواب می‌کنند، به طور تقریبی دو برابر در معرض خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی قرار دارند.

روش تصادفی‌سازی مندلی این یافته را تأیید کرد. نتایج نشان می‌دهد که در حالی که خواب کوتاه خطر ابتلاء به بیماری عروق محیطی را افزایش می‌دهد، این وضعیت با افزایش احتمال خواب کوتاه مرتبط است.

البته خواب زیاد نیز می‌تواند خطرناک باشد. بزرگسالانی که هشت ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری شریان محیطی بودند. با این حال، روش تصادفی‌سازی مندلی نشان می‌دهد که هیچ رابطه علی بین خواب طولانی و بیماری شریان محیطی وجود ندارد.

 

منبع: ایسنا