می‌توان گفت که فیبر می‌تواند کلید کنترل وزن باشد.

می‌توان گفت که فیبر می‌تواند کلید کنترل وزن باشد.

اضافه به اینکه فیبر می‌تواند به حفظ وزن کمک کند، می‌تواند در مهار قند خون، کنترل بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌‌ها هم موثر باشد. بنابراین، بسیار مهم است که منابع فیبر را در برنامه غذایی‌‌مان مداوم بگنجانیم.

فیبر یک نوع خاص از کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و غلات یافت می‌شود. این ماده در بدن به طور کلی قابل جذب نیست، اما به هضم و جذب غذاهای دیگر کمک کرده و عملکرد گوارش را تسریع می‌کند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که فیبر ممکن است تنها عامل مهم در حفظ وزن سالم باشد. غذاهایی که حاوی فیبر هستند مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، بادام و دانه‌ها، نسبت‌های متعادلی از کربوهیدرات و فیبر دارند که به مدیریت و کنترل وزن کمک می‌کنند. بهتر است به جای حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی، سعی کنید آن‌ها را به صورت طبیعی مصرف کنید. در ادامه به ابعاد مختلف مصرف فیبر برای سلامت و حفظ وزن پرداخته خواهد شد.

  فیبر مثل داروهای کاهش وزن است

مصرف کربوهیدرات در نسبت‌های متعادل با فیبر مفید است. برخی از انواع فیبرها تأثیری بر روی جذب کربوهیدرات دارند و به سلول‌ها پیام می‌دهند که چگونه آن‌ها را پس از جذب پردازش کنند. نشریه “کانورسیشن” با اشاره به این موضوع، نوشته است که فیبر باعث کاهش سرعت جذب قند در روده می‌شود و این در نتیجه، تأثیری مشابه داروهای پرفروش کاهش وزن اوزمپیک و ویگووی در بدن دارد. میکروبیوم، مجموعه باکتری‌های موجود در روده، باعث می‌شود فیبر هورمون‌های روده را تحریک کند. این هورمون‌ها در نتیجه، سرعت تخلیه معده، میزان قند خون و حتی احساس گرسنگی را تنظیم می‌کنند.

 از مهار قند تا تقویت گوارش

بعضی از متخصصان تغذیه با تأیید صحت این یافته اخیر، تأکید می‌کنند که فیبر نه تنها برای اجابت مزاج، بلکه برای کنترل قند خون، حفظ وزن سالم و حفظ سلامت کلی بدن مفید است. متأسفانه، کاهش مصرف فیبر در بدن، برای بروز بیماری‌های خطرناک دیگری مانند بیماری‌های قلبی، برخی از سرطان‌ها و حتی آلزایمر کمک می‌کند.

 مواظب نسبت کربوهیدرات به فیبر باشید

در زندگی امروز، مصرف منابع فیبر کم است، بنابراین بهتر است حداقل روی نسبت کربوهیدرات به فیبر در غذایمان تمرکز کنیم. بهترین روش برای انتخاب بهترین غذاهای فراوری‌شده در فروشگاه‌ها، تمرکز بر روی محصولاتی است که نسبت کربوهیدرات به فیبر در آن‌ها دست کم ۱۰ به ۱ یا در بهترین حالت ۵ به ۱ رعایت شده است. با دیدن برچسب اطلاعات غذایی روی محصولات، می‌توانید به راحتی نسبت کل کربوهیدرات به فیبر را محاسبه کنید. در مواقعی که بیرون غذا می‌خورید، همراه وعده غذایی‌تان فیبر مکمل مصرف کنید. مکمل حاوی ترکیبی از فیبرها، باعث کاهش تقریبا ۳۰ درصدی افزایش قند خون بعد از غذا در افراد سالم می‌شود.

 موانع مصرف فیبر

اگرچه تقریباً تمام انواع فیبر برای سلامت بیشتر افراد مفید هستند، اما همه آن‌ها به یک شیوه بر بدن تأثیر نمی‌گذارند. مصرف طیف وسیعی از انواع فیبر به ایجاد میکروبیوم متنوع کمک می‌کند و این باعث حفظ سلامت روده و سلامت کلی بدن می‌شود. با این حال، برخی بیماری‌ها ممکن است مانع مصرف انواع خاصی از فیبر شوند. به عنوان مثال، برخی افراد حساسیت به دسته‌ای از فیبرها به نام فودمپ دارند. فودمپ‌ها موادغذایی حاوی کربوهیدرات هستند که به صورت کامل در معده هضم نمی‌شوند و در روده جذب نمی‌شوند، به همین دلیل مصرف آن‌ها در برخی از افراد به بروز علایم سندروم روده تحریک‌پذیر مانند نفخ و اسهال منجر می‌شود. به عنوان مثال، پودر سیر و پودر پیاز، همین‌طور محصولات لبنی، برخی میوه‌ها و سبزیجات از غذاهای حاوی فودمپ بالا هستند.

 آیا مصرف فیبر محدودیت دارد؟

توجه کنید که به نحوه واکنش بدنتان نسبت به غذاهای مختلف توجه کنید. در صورتی که با افزایش مصرف فیبر مشکل دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که مصرف هر اندازه فیبر برای بدن ضرری ندارد و تنها مشکلی که ممکن است با مصرف اضافی فیبر در بدن ایجاد شود، دل‌پیچه و گاز معده است که با مصرف کافی آب می‌توان آن را برطرف کرد. منابع فیبر را نیز به خاطر داشته باشید: در میوه‌ها؛ گلابی، توت فرنگی، آووکادو، سیب، تمشک، موز و… در سبزیجات؛ کلم، کلم بروکلی، کنگرفرنگی، چغندر، اسفناج، هویج و گوجه‌فرنگی، در حبوبات؛ عدس، لوبیا قرمز، لپه، نخود، در غلات؛ کینوا، جو دوسر، پاپ کورن، و در مغزها و دانه‌ها؛ بادام، دانه چیا، پسته، گردو، تخم‌آفتابگردان، تخم کدو و… موجود است.

 

منبع:آخرین خبر